Takbyte del 1

Det största renoveringsprojektet vi har tagit oss an hittills är tilläggsiolering och byte av yttertaket.
Det gamla tegeltaket var slitet och smutsigt men ändå helt. Taksvallet var dock i ganska dåligt skick på ett par ställen och behövdes lagas.

Eftersom vi tänker oss att ha öppet upp i nock på övervåningen som idag är oinredd (om man nu kan kalla någon del av huset inredd just nu!!??) letade vi efter en lösning där vi kunde isolera utvändigt. Och när vi ändå skulle dit och isolera så bytte vi pannorna med...

För mig var valet från början självklart. Vi skulle ha lertegel! Men jag fick motstånd och efter en del dividerande tyckte även jag att, skulle vi höja taket med allt vad det innebär (bredare vindskivor, "klumpigare" uttryck etc), så kunde vi lika gärna ha betongpannor. Priset var ju också en faktor måste jag ju tillägga...
Men något orange lertegel-kopia blev det i alla fall inte...pjuh!

Valet föll på en röd betongpanna från Mjöbäckspannan.
Isoleringssystemet blev enligt thermisols princip: diffusionsöppen duk (goretex som "andas") på svallen, cellplast, läkt och sen pannor...

Här är arbetet i full gång:


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...